![]() |
מתוך אתר "walla news", צילום: דרור עינב |
צילום זה נלווה לכתבה חדשותית וממחיש את הפגיעה הקשה של הטיל שהחריב מספר קומות בבניין אשר גרם לנזק רב ובנס למספר נפגעים קטן.
הצילום הופיע בהקשר לכתבה המתארת את הפעם הראשונה שבה טיל פוגע ישירות בבניין מגורים באזור המרכז ומהווה הסלמה והידרדרות של המצב הביטחוני.
הצילום שייך לז'אנר צילום חדשות מהסיבה שהינו חדשה מפתיעה, בלתי צפויה ומאיימת על תושבי המרכז שהפכו גם הם לבלתי חסינים מפני הרקטות הנורות מרצועת עזה ואף הם נכנסו למעגל האלימות יחד עם תושבי הדרום.
ניתוח תמונה ראשונה על פי מודל 5 השלבים לניתוח תצלומים של ד"ר אריאל פרידמן:
1. התייחסות אישית - צילום זה מעורר בי רגשות עזים וזעזוע עמוק מאותו ערב בו נורה הטיל כיוון שאני גרה בשכונה הסמוכה לאותו בניין מגורים שנפגע במערב ראשון לציון ורעשי ההדף והפיצוץ נשמעו חזק גם בבניין המגורים שלנו.
דיירם נכנסו לפאניקה והחלו לצעוק ולבכות.
תחילה חששנו כי הפגיעה גרמה לנזקים ולפגיעות בנפש, אולם הוקל לנו כאשר התברר במהרה כי אין פגיעות בנפש ורק מספר תושבים נפגעו באופן קל בלבד.
אני ומשפחתי הרגשנו כי הפכנו להיות חלק בלתי נפרד מתושבי הדרום המתמודדים עם הירי מרצועת עזה.
חשבתי לעצמי כי בוודאי קיימת דרך אחרת, דרך של פשרה ומשא ומתן לשלום אשר ייתכן ויפתור את הבעיה, שהרי לא ייתכן, שאנחנו מפציצים אותם חזק יותר וגורמים להרס רב ברצועת עזה ואילו הם מצידם מוכיחים לנו שהם יכולים לירות רחוק יותר.
זהו מעגל דמים שלא נפסק ולא ייפסק בדרך הכוח וייפתר רק בדרך השלום.
2. היבט דנוטטיבי - מה רואים? - ניתן לראות בצילום בניין מגורים שקומותיו העליונות קרסו ונחרבו כתוצאה מפגיעה.
זווית הראייה הינה של אדם העומד כביכול בבניין הממוקם ממולו של הבניין הפגוע בקומה נמוכה יותר מהקומות הגבוהות שניזוקו ומצלם את ההרס בזווית צילום אלכסונית כפי שרואות אותו עיניו.
המרחק מהאובייקט המצולם הינו ככל הנראה מטרים ספורים בלבד כיוון שהחורבן וההרס נראים בברור.
גבולות הפריים מראים שני בניינים סמוכים, כאשר אחד מהם הוא הבניין אשר נפגע והשני לא נפגע כלל.
לצד הבניין שנפגע ניצב מנוף בתוך "שטח מת" שהינו החושך.
הצבעים והתאורה - הצילום צולם בלילה, ישנה אווירה של חושך וניתן להבחין בתאורה חזקה המאירה על שני הבניינים, במיוחד על הבניין הפגוע כדי לבדוק את מימדי הנזק.
בבניין הסמוך ניתן להבחין בתאורה המשתקפת מחלונות הדירות ומבניינים רחוקים יותר ואילו הבניין הפגוע חשוך לחלוטין.
הקומפוזיציה מתחלקת בצורה הבאה: בשלושה רבעים של התמונה מתפרסים שני הבניינים הסמוכים, וברבע הנותר מופיע "החלק המת" שהוא החושך אשר בתוכו מופיע המנוף.
מיקום הפריטים בצילום - שני בניינים סמוכים זה לזה, האחד שלם ומואר ומנגד השני פגוע, הרוס וחשוך, קירותיו נופלים לצדדים ובאמצע הבניין ההרוס מופיעה צמרת עץ דקל המדגישה כי הבית הזה חווה ימים יפים יותר.
בסמוך לבית הפגוע ניצב מנוף לבן בתוך מסגרת של חושך ובמרחק מה ניתן להבחין בניינים מוארים.
3. היבט קונוטטיבי (קונוטציות משותפות) - מבחינתי המשמעות הגלויה הינה שבעקבות מלחמה מיותרת נפגע בית באזור מגורי מטיל עזתי ובתוכו נפגעים בנפש וברכוש.
המשמעות הסמויה מבחינתי הינה שגם הבית שלי, של קרובי וחברי עלול להיפגע וכי אין חסינות וביטחון כל עוד אנחנו בוחרים בדרך המלחמה.
כאשר משחקים באש קיימת אפשרות לפגיעה באזרחים חפים מפשע.
למרבה הצער צילום זה משקף בצורה חדה את הוויית החיים שלנו כאזרחי מדינת ישראל ומהווה חלק משמעותי מהתרבות של עם ישראל בארץ ישראל.
אנו חיים במדינתנו כחברה המוקפת אויבים שבה העורף והחזית נלחמים זה לצד זה למען מטרה משותפת שהינה קיום סביר במדינתנו.
בעקבות החוויה הקשה המשתקפת בצילום ניתן להעביר מסר כי האלימות והמלחמה הסובבת אותנו משחיטה אותנו כחברה וכמדינה. אנו משקיעים משאבים רבים במלחמות סרק שלא מפיקות שום תוצאה חיובית.
ניתן לראות בבניין ההרוס המופיע בצילום כסמל להרס שגורמת המלחמה, גם בחברה שלנו וגם בחברה של שכננו.
4. הערכת הצילום - לדעתי, זהו צילום מעניין ומסקרן ביותר מכיוון שהוא גורם לסערת רגשות שמלווה בהשערות ומחשבות דמיוניות על מה שאירע לדיירי הבניין.
בעקבות הצילום הזה אף הגיעו אזרחים רבים למקום בכדי לצפות ולהתבונן מקרוב בבניין ההרוס.
הצילום המסוים הזה נבחר על ידי כיוון שהינו משקף את עוצמת ההרס ואת קריסת הקומות העליונות שלו.
בעייני המתבונן בצילום זה קיימת הרגשה של חוסר אונים ותסכול כיוון שלמרות שעומד מאחורינו צבא חזק ובעל יכולות, לא ניתן היה למנוע פגיעה זו ופגיעות אחרות שאירעו ברחבי הארץ, ולכן לדעתי לא היה אפשר לבחור תצלום טוב יותר.
בחרתי בצילום זה כיוון שהוא מדגיש את הניגוד בין שני הבניינים על ידי הצגת שני הבניינים: הפגוע וזה שאינו פגוע ומבהיר כי ההבדל ביניהם הינו דק מאוד וברגע אחד של "רצון טוב מעזה" עלול לקרוס גם הבניין השני או כל בניין אחר.
התצלום מתריס בפני המתבונן בו כי אין הגנה מלאה לחיינו בארץ הזאת כל עוד לא נמצא את הדרך לפשרה ולשלום עם שכנינו.
מבצע זה החל לאחר חיסולו של אחמד ג'עברי, מפקדה של הזרוע הצבאית של החמאס.
במהלך המבצע נערכו אלפי תקיפות מהאוויר של יעדים ברצועת עזה ונורו כ 1500 רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום, ולראשונה נחצה קו אדום ובוצע גם ירי לעבר ערי המרכז בהן ראשון לציון ותוצאות ירי זה משתקפות בצילום.
קישור למאמר - http://news.walla.co.il/item/2588586
כותרת המאמר - "רקטה פגעה בבניין בראשון לציון, שני פצועים קל"
צלם - דרור עינב שהינו צלם אירועים, בעיקר חתונות.
זווית: מגובה העין
השבמחקתאורה : טיבעית
קומפוזיציה :מרכזית
זווית גובה עיין
השבמחקקופוזיציה מרכזית
תאורה רגילה טיבעית